Framtiden för webb-tv

(Last Updated On: 28 december, 2016)

När Televisionssändningar påbörjades i Sverige i statlig regi år 1956 fanns det bara en kanal. Det var inte många som hade en TV-apparat så flera familjer från bygden kunde samlas hemma hos den som hade införskaffat en TV och se på det som det sändes ut. TV2 startade i Sverige 1969 och det var först 1988 som SVT fick konkurrens för första gången när  komersiella  TV3 började sända i Sverige.
År 1992 kom TV4 igång med marksändningar och blev den första kommersiella kanalen med riktigt stor räckvidd i Sverige.

Efter det har aktörerna på TV-marknaden ökat och marknaden domineras av fyra stora aktörer; Sveriges Television (SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen), MTGs Viasat (TV3, TV6, TV8 m fl), Bonniers TV4-gruppen (TV4, Sjuan, TV4 Sport m fl) samt SBS Discovery Media (Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11)

Men marknaden är i kraftig förändring och det går snabbt. TV-tittandet på TV med en fast TV-tablå minskar snabbt och många väljer att titta på de existerande aktörernas webb-TV sändningar.  Men alternativen blir allt fler. Många väljer att titta på webb-tv på internet, sändningar på youtube, vimeo eller andra aktörer.

Tröskeln för att producera egen webb-tv har också minskat. Många väljer att producera egen rörlig bild, antingen för att nå ut med ett budskap, marknadsföra ett företags produkter eller helt enkelt för att skapa egen underhållning.  Om man ska sända webb-tv kan man också få hjälp med den processen.

Creo Media Group är en kommunikationsbyrå med fokus på webb-tv och kan hjälpa till med hela processen från strategi och rådgivning kring innehåll till  teknik, produktion och distribution till olika plattformar.