Gränsen mellan e-handel och fysisk handel suddas ut

E-handeln, d.v.s. beställningar från onlinebutiker, växer år för år. 2015 beräknades vart femte köp i Sverige göras på nätet med en sammanlagd omsättning på 50 miljarder kronor.  Och trenden är global.  Konsultfirman McKinsey beräknar att konusmenter världen över spenderar 2000 miljarder dollar på e-handel 2016.  Mycket naturligtvis på en exploderande tillgång till internet. Idag har över 3 miljarder människor tillgång till en internetuppkoppling. Men man ser  också allt fler e-handlare som öppnar fysiska butiker.  Netonnet har öppnat butiker i flera svenska städer, Adlibris ochDustin har numera varsin  fysisk butik i stockholm, och rapunzel som började med att sälja löshår på nätet, har flera kombinerade salonger och butiker. T.o.m. växthusbutiken, glashusen har en plats med visningsväxthus.

Dels handlar det om marknadsföring. Om man inte syns så finns man inte, och en bra belägen butik hjälper till att påminna om varumärket, men det handlar också om att företagen vill möta kunden på så många ställen det bara går. Desktop, mobil, surfplatta, sociala medier och offline. Man kan också kombinera de olika kanalerna, s.k. omnikanalhandel, t.ex. att man beställer på en webbsida men hämtar ut i en butik för att få varan snabbare eller för att slippa fraktkostnad.  Att e-handeln tar död på den fysiska handeln stämmer alltså inte. Frågan är bara vem som har den bästa positionen. E-handelsföretagen som kompletterar med fysiska butiker, eller de traditionella butikerna som sent omsider även lagt ut sitt sortiment för beställning via webben.