Så får du spridning på ditt innehåll

(Last Updated On: 24 januari, 2018)

Så du har ägnat mycket tid åt att skapa intressant innehåll på din blogg eller webbsida Kanske har du också lagt ut en länk till ditt innehåll på din privata sidor i sociala medier. Men kanske ditt innehåll får inte den uppmärksamhet det förtjänar.
Vanligtvis räcker det inte med att skapa exceptionellt innehåll utan marknadsförare har en tumregel att man ska ägna ungefär lika mycket energi och tid åt att sprida sitt budskap som man lägger på att skriva det.

Men innan du lägger tid på marknadsföring. Se till att du har skapat innehåll som är välskrivet och intressant. Skriv om något som folk bryr sig om och som engagerar folk.
Lägg också till en unik bild. Bilder fångar uppmärksamheten och gör att inlägget lättare får uppmärksamhet i sociala medier.

Steg 1
Skapa egna kanaler där du kan nå dina fans och följare. Ha ett nyhetsbrev där du kan skicka ut aktuella uppdateringar via epost. Ha sidor eller konton i sociala medier där du lägger upp länken till din bloggpost eller innehåll. Dela innehållet med dina följare i dina kanaler. Tänk på att det är inte din sida i sociala medier som ska vara ditt huvudinnehåll, men använd den för att sprida ditt innehåll i just det mediet.

Steg 2
Se till att det är lätt för dina följare att dela innehållet.

Steg 3
Fundera över vilken målgrupp som skulle vara intresserad av eller engageras av ditt innehåll. Skapa riktade annonser i sociala medier till denna målgrupp. Om de engageras av det du skrivit kommer de också att dela ditt innehåll. Gör tester t.ex. vilken av två texter eller bilder som ger mest engagemang och fortsätt med det som ger resultat.

Steg 4
Pitcha ditt innehåll till andra stora sociala medieprofiler, webbsidor och tidningar. De söker efter material att skriva om. Gör det lätt för dem att återpublicera ditt innehåll och se till att de länkar till din webbsida eller blogg.

Steg 5
Bygg länkar till ditt innehåll, om du vill fortsätta att få trafik till sidan även i framtiden och det inte bara är någon tillfällig kampanj med kort bäst före datum. Fråga om andra bloggar eller webbsidor som har relaterat innehåll kan länka till din sida, kommentera andras inlägg etc.

Steg 6
Bygg ditt varumärke. Innehåll från någon som läsarna känner till får ofta mer uppmärksamhet än något som upplevs som anonymt. Fortsätt med att bygga ditt varumärke genom att tipsa media och andra om vad du gör, försök att få bli intervjuad och skicka ut pressmeddelanden om din verksamhet. Skriv gästinlägg på andras sidor och sök aktivt samarbeten och publicitet.

Sedan är det bara att börja om med ditt nästa inlägg och för varje gång har du förhoppningsvis några ytteligare följare, har skapat ytterligare kännedom om dig själv och når ut till fler personer.