Vad avgör vad som visas för individer i sociala medier och sökmotorer

(Last Updated On: 16 november, 2017)

De flesta stora sociala medier och sökmotorer har algoritmer som bestämmer vad som ska visas i toppen för respektive individ så att var och en ska känna att innehållet är relevant och intressant och vilja tillbringa mer tid på plattformen.

Vanligtvis är det 5 variabler som bestämmer vad som visas för varje individ:
Topicality – Kategorier som du har visat intresse för.
Sentiment – Känslor du har uttryckt i förhållande till föredragna kategorier.
Relationship – Ditt personliga förhållande till innehåll eller avsändare
Locality – Var du befinner dig geografiskt och var du vanligen befinner dig.
Device – Vilken plattform du tittar på innehållet från.

Algoritmerna håller också koll på vad du inte vill se. Man kan kalla det en filterbubbla där man bara exponeras för material som man är intresserad av och åsikter som engagerar dig eller får dig att känna dig nöjd.

Det är också så att du får bättre kvalitet på trafiken som du får från omnämningar än direkt marknadsföring av ditt material. Därför kan det vara en bra idé att promota innehåll om ditt innehåll istället för att annonsera ditt innehåll direkt.