E-handeln växer rekordsnabbt och många småföretagare försöker lyckas genom att sälja via nätet för att få en i teorin obegränsad räckvidd.

Det kan handla om ett komplement till din nuvarande verksamhet, för att nå ut bredare eller en tillverkare som vill sälja sina produkter utan mellanhänder direkt till slutkund eller helt enkelt en renodlad e-butik
Men det är inte bara att lägga ut sina produkter på en webbsida och sätta sig ner och vänta. En lyckad e-handel kräver lika mycket tid och resurser som en vanlig butik.

Här tipsar vi om några saker du behöver tänka på för att lyckas med din e-butik.

1. Välj din strategi

Börja med att göra en affärsplan. Den ska beskriva din huvudstrategi. Ska du sälja exklusiva varor eller ska du konkurera med pris? Vilka är de viktigaste konkurrensfördelarna med din nya butik? Är det pris,  utbud eller exklusivitet? Eller att du är väldigt nischad och kunnig inom ditt område?

Det är en tuff utmaning om du ska konkurrera med pris som mindre handlare. Det finns redan många stora butiker i dag med stora volymer. Då är det bättre att konkurrera med andra faktorer.

När du räknar på priset, glöm inte att frakten tillkommer.

2. Välj e-handelsplattform

Att välja rätt teknisk plattform är viktigt.  Du kan få en lösning, som inkluderar hela butiken och koppling till lagersaldo och fakturering. Eller så väljer du en enklare modell, men då får du räkna med mer manuellt arbete.  Det bästa kanske är något enkelt i början som kan skalas upp i takt med att verksamhten utvidgas.

3. Välj betallösningar

Välj om kunden ska kunna betala med kort eller faktura eller både och.  Om du inte bara säljer mot faktura  behövs en så kallad betalväxel, en mellanhand mellan dig och kunden som gör det möjligt för dig att erbjuda flera betallösningar. Här finns till exempel Dibs, Payex, Payson, Nets och Klarna. Se bara upp med dyra fasta kostnader. Om du ska sälja i flera olika länder behöver du ha koll på valutaomvandling och  valutakurser.

4. Se över sortimentet

Det finns färdiga designmallar att använda sig av för att skapa den känsla du vill ha i nätbutiken. Lika viktigt är att hålla sajten fräsch med nya produkter som speglar ditt sortiment. Ha gärna också en fyndhörna där du kan sälja hyllvärmare eller andra produkter som du vill bli av med.

5. Marknadsför dig smart

Att skapa trafik till sajten är det som kommer att kosta mest pengar och ta mest tid. Gör en marknadsföringsplan och satsa på kreativa sätt för att synas som inte kostar så mycket, till exempel sociala medier.

6. Satsa på sökmotoroptimering
Många kunder använder sökmotorer för att hitta produkter. Därför gäller det att hamna högt upp i träfflistan om någon söker på den typ av produkt du säljer.

Genom att få många inlänkar och ha en relevant text och innehåll ökar chanserna att synas högt i sökmotorerna. Men det tar tid att bygga upp och sker inte över en natt.

Ett enkelt sätt att sökmotoroptimera din sajt är att nämna ord som du tror att dina besökare söker på i rubriker och i dina sidors titlar. Försök också få andra sajter att länka till dig.

7. Håll kunden nöjd

När webbshopen väl är igång är kundtjänsten viktig. Besökarna ska känna ett förtroende för ditt företag – då vågar de genomföra köpet.

Se till att telefonnummer och andra kontaktuppgifter finns på sidan och att du är nåbar och snabb i din kundtjänst. Följ också upp vad andra skriver om dig i bloggar och sociala medier.