Optimera er webbdesign för mobile first

Länge har vi designat hemsidor för datorn och skalar därefter ner den till ipad och därefter mobil. Processen ser vanligtvis ut såhär:

Sannolikt har ni däremot mer trafik från mobilen än datorn. Så varför designa för datorn?

Är ni osäkra om ni fortfarande har mest trafik från datorn eller mobilen är detta enkelt att kolla upp via Google Analytics. Detta görs genom: “Målgrupp” → “Mobil” → “Översikt”. Har ni mer trafik på mobilen än datorn är det dags att börja utgå från den i all design. Ligger datorn fortfarande framför är det ändå dags att ta trenden på större allvar och börja skapa er webbdesign för mobilen.

En mer modern process hade alltså sett ut som nedan. Ni utformar företagets webbdesign för datorn och skalar upp denna. Detta brukar oftast resultera i en mer minimalistisk stil, vilket är något som passar våra trender för 2018 och framåt.

Fem snabba om hur ni kan förbättra användarupplevelsen av er webbdesign på mobilen.

1. Snabbhet allt viktigare då mobilen blir mer dominant
Google har tydligt gått ut med att laddningstiden av hemsidan är betydligt viktigare för mobilen än datorn. När man är uppkopplad på en dator har man oftast bra wifi, medan mobilen kan vara på en färja eller annan placering där täckningen kan vara bristfällig. Att ha en snabbladdad hemsida kommer förbättra er tillgänglighet för en större publik.

Laddningstid sägs alltså inte vara en direkt rankingfaktor på Google. Utan snarare en indirekt faktor då allt fler väljer att kontakta er om ni har en snabbare hemsida. Men också då Google filtrerar bort långsamma hemsidor på dålig uppkoppling.
2. Tillåtet att dölja content i er webbdesign
Förut har det varit direkt farligt för er organiska söktrafik att dölja text bakom klickbara element i ens webbdesign. Då mobilen blivit allt viktigare och detta ett krav för en bra användarupplevelse har det blir allt mer okej att dölja text. Det är alltså inte längre ett problem att ha “läs mer” tabbar för vidare läsning.
3. Räkna inte med hovers
Med en datormus kan man “hovra” över element för att se en effekt som illustrerar att det är något klickbart. På mobilen blir detta svårt och inget man testar på samma sätt. Förlita alltså inte er på effekter som musen visar upp.
4. Få in större tryckytor
Tänk på att knappar och annat ska vara lika stort som på datorn, men ni har en mindre yta att disponera alla elementen på. Få in större tryckytor så kommer ni märka en ökad försäljning på er hemsida.
5. Testa hemsidan på rätt enhet
Som avslutande ord bör ni alltid testa och kolla på den enheten ni designar för. Detta gör att storlekar och annat blir helt rätt och ni får känna på om knappar är tillräckligt enkla att klicka på. Ni bör samtidigt be andra än er testa den – ni känner hemsidan och ger inte alltid en rättfärdig bild av hur webbdesignen uppfattas.

För fler tips klicka här om hur ni kan ligga i framkant med er webbdesign.