Välj rätt crowdfunding-sida

(Last Updated On: 15 januari, 2018)

Crowdfunding har blivit ett populärt sätt att finansiera ett projekt eller en uppfinning. Men det behövs en hel del jobb för att skapa en lyckad crowdfunding kampanj. Det första valet blir att välja vilken plattform man ska lägga ut sitt projekt på.

Globalt finns det mer än 800 sajter som erbjuder crowdfunding-tjänster. De flesta av dessa är nishade. Det kan dels gälla geografiskt, att vissa siter har nått stor spridning i vissa länder, eller sidor som samlar projekt inom en viss nisch. Här är några av de mest användbara crowdfundingsiterna:

Kickstarter – Ursprung från amerika men sedan oktober 2014 kan man driva svenska kampanjer på Kickstarter.

Indiegogo – Kan användas globalt. Systemet ger dig feedback på hur bra du kampanjar. Systemet är bra om du vill testa en tjänst eller produkt globalt och se vilka marknader det finns intresse på.

FundedByMe – För svenska och andra nordiska projekt

Startnext – För dig som vill nå den tyska marknaden

Crowdfunder – För dig som vill nå den brittiska marknaden

Verkami – För dig som vill nå den spanska marknaden

StartSomethingGood – Crowdfunding för sociala entreprenörer

Crowdcube – För dig med en tidig startup som vill hitta tidiga investerare, främst i Sverige och Storbritannien.

Crowdbrewed – crowdfunding För mikrobryggerier

Crowdculture – För svenska kulturprojekt

Invesdor Crowdfundingsite med säte i Finland, men öppen även för andra länder.