Äg din information

(Last Updated On: 14 januari, 2018)

Oavsett om man har en helt internetbaserad verksamhet, t.ex. ett internetmagasin eller en e-butik eller en vanlig butik  eller tjänsteföretag är internet en viktig plats att synas på.

För de flesta verksamheter är den virtuella lokalen eller platsen på internet alltså minst lika viktig som den fysiska lokalen.

Förr använde man telefonkatalogen för att hitta en tjänst. Nu börjar de flesta med att söka på internet.

För den internetbaserade verksamheten blir då webbplatsen den huvudsakliga verksamheten medan det i andra fall blir ett viktigt skyltfönster och informationskanal som kan ge potentiella kunder information och bidra till marknadsföring och merförsäljning.

 

Det första man ska göra är att välja en domän.  Man kan naturligtvis använda sig av gratistjänster som erbjuder en webbsida som en subdomän t.ex.  n.nu eller  presentationssida i ett socialt nätverk t.ex. facebook och detta ska man absolut använda sig av för att öka sin exponering, men man bör se till att äga sin information genom att registrera en egen domän.

Sedan kan man använda sociala medier som kampanj och kommunikationskanaler, men se till att alltid ha din egen webbsida som grund och att dina feeds från sociala medier också går att följa på din webbsida så att den hela tiden är aktuell, samt att det är din webbsida som du marknadsför i tryckta medier.

Här är en presentation av domäner och domännamnens utveckling från att den första .com domänen registrerades år 1985 till att vem som helst kunde ansöka om en toppdomän år 2012.