Gör sökordsanalys för att se vilka sökord som du kan ranka på

(Last Updated On: 6 juli, 2020)

Med hjälp av sökordsanalys eller keyword research kan man ta reda på hur många som söker på olika nyckelord och hur svårt det är att ranka på olika nyckelord.

Genom att göra en sökordsanalysen kan man avgöra vilka nyckelord det är värt att försöka ranka på och vilka artiklar man kan skriva för att synas på respektive sökord.

För att göra en sökordsanalys kan man t.ex. använda gratistjänsten Ubersuggest.

Med Ubersuggest eller annan motsvarande tjänst kan man få fram information om sökvolym samt vilka sidor som rankar på olika nyckelord etc.

Det gäller att hitta ett nyckelord som har relativt många sökningar men som har relativt låg konkurrens.

Man kan också göra sin keyword research direkt i google genom att skriva in ett sökord i google och därefter trycka på mellanslag eller (*)

Då kommer google föreslå en fras som många har sökt på tidigare.

Längst ner efter sökresultaten kan du också hitta relaterade sökningar som folk söker på till nyckelordet.