Gratis exponering av produkter i google shopping

(Last Updated On: )

Från oktober 2020 kan alla företagare som har en webbutik få ett antal kostnadsfria klick via Google Shopping. Gratis marknadsföring helt enkelt.

Google shopping består av bildannonser med produkter och pris i Google’s sökresultat, i displaynätverket och på YouTube.

För att komma igång med Google Shopping så behövs följande:Ett konto i Google Merchant Center. Om man bara har några få produkter kan man snabbt och enkelt ladda upp enskilda produkter via fliken “Products” –> “Individual Product” i Google merchant Center. Alternativt kan du här läsa om hur du registrerar ett Google sheet för Merchant Center. Om man har en mängd produkter behöver man istället skapa ett Produktfeed/Produktdatablad från sin webbhshop d.v.s. en lista med utförlig information om dina produkter. Listan måste bland annat innehålla produktbild, produktnamn, pris, lagerstatus och produktens unika GTIN t.ex. EAN-nummer. Läs mer om kraven i Google’s Guide
Ofta finns det färdiga verktyg för att skapa ett produktfeed i din ehandelslösning.

När du har en produktfeed redo ska du ladda upp produktfeeden i google merchant center. Det kan ta upp till 3 dagar innan produktfeeden är godkänd. Ofta är det ett antal produkter som inte blir godkända p.g.a. att information saknas eller är felaktig. Dessa kan korrigeras i efter hand.

När produkterna (eller produktfeeden) är godkänd/ej godkänd får du information om detta under fliken “Diagnostics” i Google Merchant Center. Sedan kan dina annonser börja visas gratis på Google Shopping.

Tänk på att du måste ha aktiverat “Surfaces Across Google” i ditt Google Merchant Center för att du ska få gratisannonserna att visas.

Vill du även köra betald annonsering via Google Shopping för att få mer exponering så måste en Shopping-kampanj sättas upp i Google Ads.

Gratisklick på era Shoppingannonser kommer främst synas under fliken “SHOPPING” i Google’s sökresultat. För att även få exponering I standardfliken “ALL” search result krävs betalda annonser, men dessa är ofta prisvärda eftersom kunden är nära till köp.

Inne i Google Merchant Center, under fliken “Overview” finns en box som heter “Performance (Unpaid)”. Där får du en enkel överblick över hur många gratis klick du får varje dag via Google Shopping.