Hur du får andra att vilja dela ditt innehåll på internet

(Last Updated On: 16 november, 2017)

För att nå ut med vårt budskap på internet behöver vi kommunicera genom andra människor och inte bara till andra människor. Det innebär att vi behöver få andra att vilja dela och sprida vårt material.

För att lyckas med det bör man ha en av tre olika typer av innehåll:

WOW-budskap – Något uppseendeväckande som får folk att vilja berätta om att de fått veta något som andra inte vet än. Något som får individen att verka intressant när de berättar om innehållet. För att skapa ett wow-budskap ska det gärna vara något som väcker känslor, något som är nytt och innehålla något som åhöraren kan lära sig.
Dessa är så hängivna att de nöjer sig med den personliga återkopplingen som belöning.

ME-budskap – En variation av wow-budskap som fokuserar på vad innehållet säger om personen som delar det, snarare än att fokusera på innehållet i historien. Något som förmedlar vilken grupp förmedlaren vill tillhöra eller hur han känner sig med exakt rätt ton. T.ex. en miljövinkling som den som vill framstå som miljövän lockas att dela, välgörenhet för den som vill framstå som godhjärtad eller ett katt-meme som kan förmedla hur en person känner sig.

VS-budskap – Låt användaren välja mellan två alternativ som båda är dina alternativ. Vill du ha den i svart eller rött? Roterar kvinnan åt höger eller vänster? Ser du en ung flicka eller en gammal dam?

Uppmuntra läsarna eller tittarna att dela ditt innehåll. Deras belöning är att de får uppskattning från andra personer när de delar ditt innehåll. Att de tjänar på det ekonomiskt eller genom högre social status. Att bli inbjudna till unika event eller kanaler där de kan nå ny publik kan också vara ett sätt att få dem att känna sig utvalda.

Antagligen kommer det bara att vara max 10% som är så engagerade att de orkar dela ditt innehåll. Medans övriga 90% antagligen bara är intresserade av att konsumera din produkt utan interaktion. Deras belöning är att de får en bra deal eller en produkt som underlättar deras liv.

Men även om du vet vad människor har behov av och en produkt som uppfyller de behoven kan det vara svårt att veta vad det är som aktiverar människor.

För att aktivera människor krävs användbarhet. Hur kan följarna få användning av att skapa innehåll åt dig eller dela ditt innehåll. Vad säger det om dem och vad får de tillbaka?

Leta reda på din produkts USP, uniqe selling point, vad som skiljer den från konkurrenterna. Låt dina supporters skapa nytt innehåll och om följarna delar det som du vill är det detta som är din nya minsta acceptabla anledning.

Genom att kommunicera din USP, kommer folk mycket lättare förstå varför de ska använda din tjänst, vad de får ut av att dela ditt innehåll eller hur de kan berätta om tjänsten för andra människor.

Men för att få folk att göra det du vill, t.ex. att konvertera eller att dela ditt innehåll så krävs också motivation. Men även belöning (vad får jag ut av att göra det här nu istället för att skjuta upp det) har betydelse.
Det gäller också att göra det så lätt som möjligt för användaren att dela innehållet. All friktion, saker som gör det svårare för kunden att agera, kommer att minska konverteringen.