Det har länge funnits s.k. affiliatenätverk som är mellanhanden mellan webbsidor som vill placera annonser på sin sida och annonsörer som vill betala för att synas på webbsidor, t.ex. genom att betala per klick eller en procentuell del av försäljningen.
Men det blir också vanligare att mellanhänder samlar bloggare och influencers i sociala medier för att annonsörer ska kunna köpa sponsrade inlägg eller göra andra samarbeten med influencers. Några exempel på sådana nätverk är
www.beatly.com, interlaced.in, influact.com, socialmatch.se och och Unitedinfluencers.se
Man kan naturligtvis också själv leta upp olika bloggare och influencers att samarbeta med t.ex. genom
www.megapixelab.se/influencer-marketing/,
www.swedeninfluencers.com
eller
www.influencersofsweden.se/
Ofta hittar man lite mindre bloggare och influencers här och dessa kan vara minst lika värda att samarbeta med eftersom de ofta jobbar närmare sina följare, har en större trovärdighet och inte är lika bortskämda med förfrågningar som de allra största influencers är.
Om man vill göra samarbeten med stora influencers inom rörlig bild t.ex. på youtube finns det nätverk som samlar stora influencers t.ex. på youtube och har hand om deras samarbeten t.ex.
splay.tv och unitedscreens.se
Ett annat nätverk är relatable.me som har scannat av hela Instagram och byggt ett eget index över sociala profiler. Totalt har bolaget därmed över 14 miljoner influencers och deras olika målgrupper i sitt system. Indexet baseras på hur många följare de olika kontona har och hur engagerade deras följarskara är.
RSS