Smartare e-handel

(Last Updated On: 15 januari, 2018)

I slutet av 1900-talet när ebutiker blev en del av internet var det främst lägre pris som man lockade med för att locka kunderna till  ebutikerna. Genom lägre lokal och personalkostnader skulle man kunna hålla nere kostnaderna och på så sätt kunna erbjuda lägre priser. Detta är visserligen fortfarande sant, men långt ifrån alla ebutiker jobbar utifrån denna strategi.
I början av 2000-talet blev det enklare att sätta upp och driva en ebutik vilket också lockade lycksökare till branschen. Alltifrån rena blufföretag som försökte utnyttja anonymiteten genom att sätta upp butiker med populära varor t.ex. inför julhandeln med kampanjpriser för att när omsättningen blivit tillräckligt stor helt enkelt sluta leverera varor, till seriösa företag som utnyttjade nätets rykte om att vara billigt till att sälja produkter till ett högre pris än vad varan såldes för i fysiska butiker. Mer transparenta betalningsmetoder och lättare prisjämförelser har gjort det svårare för denna typ av företag.

Men det innebär inte att framgångsrika ebutiker enbart konkurrerar med pris. Det finns mycket annat man kan konkurera med som ebutik jämfört med fysiska butiker. Ett bra exempel är skistart.
Skistart säljer framförallt längdskidor och tillbehör på nätet, även om man även har systerbutiker med utrustning för klättring, friluftsliv och triathlon. Längdskidor kan tyckas vara en svår produkt att sälja online eftersom många är vana att känna på skidorna innan de köper dem och mäta upp det individuella spannet på en spannbräda. Men skistart mäter ut alla skidor med en professionell spannmätare där man belastar skidorna med åkarens angivna vikt vilket ger ett bättre resultat. Man presenterar också förslag på skidor som passar åkaren utifrån några snabba frågor om åkarens erfarenhet och ambitionsnivå. Största ägare i skistart är bröderna Henrik Lindh och Johan Rehnström. Henrik har ett stort kunnande inom skidor och Johan har hållit på med ehandel sedan början av 2000-talet.

De stora tidiga ebutikerna sålde också gärna smidiga produkter som lätt kunde skickas och gick ner i en brevlåda, t.ex. böcker, cd- och dvdskivor, underkläder etc. Då kunde man hålla nere fraktkostnaden som ju är den extrakostnad som butikerna har jämfört med fysiska butiker där kunden tar med sig varan direkt. Men det finns också en annan kategori produkter som lämpar sig för ehandel och det är stora produkter som kunden har svårt att frakta hem själv, t.ex. de som inte ens får plats i kundens bil. Ett exempel på detta är växthus. Handlar det om växthus i glas kan det vara svårt för kunden att själv transportera hem det även om man har en släpvagn till sitt förfogande. Då försvinner den fysiska butikens fördel eftersom kunden ändå måste beställa en separat transport av växthusdelarna efter att ha gjort sitt köp. ett företag som tagit fasta på detta är glashusen. Glashusen säljer kvalitetsväxthus med hemleverans och genom att de transporteras direkt till kund från tillverkaren i Danmark kan man hålla nere lokalkostnaderna jämfört med fysiska butiker, och samtidigt blir transportkostnaden för kunden lägre.  För att tillgodose önskan att se och känna på konstruktionen innan köp med ett antal visningsväxthus runtom i landet.