Tog ut avgift för negativa recensioner

(Last Updated On: 19 november, 2014)

Att kolla upp rekomendationer och användarrecensioner online innan man köper en produkt eller bokar en resa eller ett hotellrum har blivit allt vanligare.

Som affärsidkare kan man påverkas mycket av användarrecensioner. Det har tidigare kommit rapporter om företag som både betalar personer för att skriva positiva omdömen om deras verksamhet och t.o.m. för att skriva negativa omdömen om konkurrenternas verksamhet.

Men det finns de som har gått längre. Broadway hotell i blackpool har nämligen skrivit in i sina bokningsavtal  att de inte får lämna negativa recensioner. Eller rättare sagt att företaget debiterar kunden om den skriver en negativ recension på en webbsida.  “For every bad review left on any website, the group organiser will be charged a maximum £100 per review”.

Detta blev paret Tony och Jan Jenkinson varse om efter att de besökt hotellet och på Tripadvisor skrivit att det var ett “ruttet hotell som stank”.  Några dagar senare märkte de att hotellet dragit  100 pund till från Jenkinsons kontokort, utöver de 35 pund som de betalat för login.

En lokal myndighet utreder nu om bokningsavtalet är giltigt och om avgiften för negativa recensioner är ett giltigt affärsvillkor.

Att döma av recensionerna på Tripadvisor är Jenkinsons inte de enda som har fått betala avgiften efter att ha skrivit negativa recensioner efter  vistelse på hotellet.